טיפול סיעודי לילד מוגבל
בטרם ניגש לבחור את סוג התראפייה לשם טיפול מתאים בילדנו, מספר דברים שכדאי שנדע ונעניק להם תשומת לב:
הצרכים האישיים משתנים בין ילד לילד – החלטה על סוג טיפול צריכה לבוא על סמך היכרותנו אותו ואת צרכיו המיוחדים.
אין דבר כזה – שיטה שמתאימה לכולם! יש מי שתתאים לו מטפלת צמודה בבית ויש מי שיתקדם במהירות במוסד ייעודי לטיפול במגבלה ספציפית.
קצב ההתקדמות הוא מאפיין אינדיבידואלי נוסף – אין מקום להשוואה לעומת ילדים אחרים או כל מדד חיצוני אחר. אתם ההורים שותפים לקביעת יעדי הטיפול וקצב ההתקדמות.
אי עשייה איננה פתרון! לפי מחקרים רבים, גילוי ואבחון מוקדם של צרכים מיוחדים של ילד או ילדה, ובעקבות זאת, התחלה מוקדמת בטיפולים המתאימים – מובילים להטבה משמעותית ואופטימאלית.
מבחינה עקרונית, אין בעיה לשנות שיטת טיפול. יש לתת את תשומת הלב לטובת הילד/ה ולפעול בהתאם.
לאחר שבחרתם את הכיוון לטיפול, רצוי שתבררו פרטים על:
-
תוכנית הטיפול – לקבל תיאור כללי שלה, לברר על מחקרים בתחום, מהו משך הטיפול, תכיפותו? מחירו? וכן הלאה.
-
המטפלים – הכשרתו של המטפל והניסיון שצבר. באם מדובר בצוות מטפלים – אותו כנ"ל לגביהם.
השאלות שיובילו למציאת שיטת הטיפול המתאימה:
כאמור, כאשר שוקלים שיטת טיפול, עלינו לחקור אותה ולהבין גם את האלטרנטיבות. להלן שאלות לדוגמא לשאול את עצמכם ואת אנשי המקצוע:
-
תיאור תוכנית הטיפול
-
מהי התוכנית הטיפולית?
-
האם קיים חומר כתוב על השיטה? ברושורים, אתר אינטרנט ועוד
-
מה הן הדרישות מהמשפחה והילד?
-
משך הטיפול?
-
תכיפות המפגשים?
-
כמה זמן על ההורה להקדיש?
-
מהי העלות הכספית? אפשרויות מימון או סיוע?
-
במה מתמקדת התוכנית (פיתוח תחום או יכולת ספציפיים) או שמא היא מקיפה מס' תחומים?
-
האם נדרשת הכשרה מיוחדת (הורים, מטפלים, מורים)?
-
האם יש תיאום בין התוכנית הטיפולית לבין שאר הגורמים המטפלים במשפחה?
-
האם מטרות התוכנית מותאמות אישית לילד ולמשפחה?
-
האם יש מעקב ותמיכה לאחר סיום התוכנית? מהו היקפו?
-
-
הרציונאל העומד מאחורי התוכנית ומטרתה
-
מהו הרציונאל, פילוסופיה, או המטרה המהווים בסיס לתוכנית?
-
כיצד הפילוסופיה קשורה לשיטת הטיפול הספציפית?
-
כיצד פותחו הפילוסופיה ושיטת הטיפול (בהמשך למחקר, ניסוי רפואי, התאמת תוכנית מתחום דומה כמו קשיי למידה או פיגור שכלי)?
-
האם אתם מרגישים בנוח עם הפילוסופיה של התוכנית?
-
-
הכשרתם של מנהלי התוכנית והצוות המעניק את הטיפול
-
מהו הרקע של הצוות?
-
מהי הכשרתם בתחום, השכלתם?
-
מהי מידת ההכשרה והניסיון שברשותם בתחום האוטיזם או הפרעות אחרות בטווח האוטיסטי?
-
כמה ניסיון יש להם בתוכנית הטיפול הספציפית?
-
האם הצוות פתוח לשאלות ולמשוב מהמשפחה ו/או מאנשי מקצוע אחרים המעורבים בטיפול בילד?
-
-
אפקטיביות התוכנית
-
כיצד מוכחת האפקטיביות של התוכנית?
-
האם יש איזה מקור בלתי-תלוי היכול להעיד על יעילות התוכנית?
-
מהן תופעות הלוואי הצפויות? האם יתכנו השפעות שליליות ואם כן מה הן?
-
איזו השפעה תהיה לתוכנית על סגנון החיים של המשפחה?
-
לסיכום :
בבואנו לבחור שיטת טיפול אחת מבין היצע של מספר שיטות טיפול אפשריות עבור ילדינו, אנו ניצבים בפני בחירה לא פשוטה. מזו הסיבה חשוב שנהיה מודעים ליתרונותיה וחסרונותיה של כל שיטה נבדקת ואת הבחירה נבצע באופן מושכל ואשר יתאום את צרכיהם המיוחדים של ילדינו ואת צרכינו אנו.
בהצלחה!